Valoa pimeyteen

08.11.2021

Elämme tällä hetkellä vuoden pimeintä aikaa. Ei ihme, että monet sytyttelevät kynttilöitä ja etsiskelevät taskulamppuja, varsinkin taajaman ulkopuolella lähtiessään ulkosalle.

Kauniita olivat myös hautausmaat Pyhäinpäivänä kynttilöiden loisteessa.

Raamatun ajan valon lähteet olivat hiukan toisenlaisia kuin nämä meidän valomme. Lamput olivat silloin pääosin öljylamppuja. Niiden tärkeimpiä osia oli öljyastia ja sydän. Ne tarvitsivat myös jatkuvaa hoitoa toimiakseen moitteettomasti.

Lamppu oli yksinkertaisimmillaan öljyä sisältävä astia, jossa oli palava sydän. Tuota sydäntä piti kuitenkin hoitaa ja se tehtiin eräänlaisella niistimellä, jolla tuota karstaa poistettiin.

Muuten lamppu olisi alkanut savuttaa ja levittää kitkerää hajua ympäristöönsä.

Hengellinen elämämmekin tarvitsee jatkuvaa hoitoa. Jeesuksen yhteydessä eläessämme hän on luvannut pitää lamppumme kunnossa. Hänen tavastaan hoitaa meitä sanotaan, että "savuavaa lampun sydäntä hän ei sammuta" ( Matt 12:20 ). Hän on valmis puhdistamaan sydämemme kaikesta sellaisesta mikä saisi sen, Kristuksen tuoksun sijasta, kenties pahastikin käryämään.

Toinen asia mihin sen aikaisen lampun hoidossa piti kiinnittää huomiota oli se, että siinä oli riittävästi öljyä. Tällaiseen tapaukseen Jeesus viittasi, kun hän puhui kansalle paluustaan sekä valvomisen ja varustautumisen merkityksestä ( Matt 25:1-13). Tuossa kertomuksessa joukko häävieraita oli lähtenyt matkaan lampuissaan liian vähän öljyä. Kun he sitten joutuivat odottamaan sulhasen ja morsiamen tuloa päästäkseen jatkamaan matkaansa muiden häävieraiden mukana, heidän lamppunsa sammuivat ja he joutuivat lähtemään polttoaine ostoksille. Sillä välin häävieraat olivat jo menneet menojaan, häät alkaneet ja juhlapaikan ovet suljettu. Tuo kauppareissu saattoi kestää siihen aikaan pitkiäkin aikoja välimatkoista johtuen ja kun ne piti taittaa vielä jalkaisin.

Mikä sitten takaa meille, että hengellisen elämämme polttoaine, Pyhän Hengen öljy, riittää elämässämme? Jeesus on ratkaisut tämänkin ongelman. Silloin, kun uskomme Jeesukseen omana Herrana ja Vapahtajana, meidän sisimpäämme avautuu Pyhän Hengen lähde, josta riittää polttoainetta lamppuumme koko elämän ajaksi. Näin Jeesus vakuutti, kun hän puhui Lehtimajajuhlilla ( Joh. 7:37-39). Annetaan siis itsemme hänen hoitoonsa niin lamppumme palavat kirkkaasti ja tuovat Kristus-valoa itsemme lisäksi myös muille tämän pimeän ajan keskellä eläville lähimmäisillemme.

Tähän rohkaisee meitä myös Hengellisen laulukirjan laulu 599: "Öljy olkoon lampuissamme loppumatta milloinkaan, että Jeesuksemme tullen kirkkahina loistetaan".