Seurakunnan historia

HISTORIIKKI LYHYESTI

1900-luvun alussa syntyi hengellinen herätys, joka nopeasti kasvoi ehkä suurimmaksi yleismaailmalliseksi herätykseksi, helluntailiikkeeksi. Suomessa katsotaan helluntaiherätyksen varsinaisesti alkaneen vuonna 1911. Tällä hetkellä helluntaiherätykseen kuuluu Suomessa noin 50 000 jäsentä 241 seurakunnassa.

Juvalle herätyksen sanomaa 1920-1930 lukujen taitteessa toivat evankelista Aino Soimaharju, saarnaaja Topias Sutela ja Elias Takkunen. Vuonna 1936 evankelistat Saimi Pyykkönen omaa sukua Wahlman ja Martta Pasanen syntyjään Uimonen suuntasivat askeleensa paikkakunnalle, jolloin tilaisuuksissa oli runsaasti kuulijoita eri kylillä. Uskoon tulleet yhdessä joidenkin evankelisluterilaisen seurakunnan uskovien kanssa alkoivat kokoontua kodeissa rukoilemaan ja tutkimaan Raamattua yhdessä. Muutamat saivat kokea Pyhän Hengen kasteen, jota seurasi kielilläpuhumisen armolahja.

Helluntaina 29.5 ja 30.5.1937 nämä uskoon tulleet järjestivät juhlat ja seurakunnan perustamiskokouksen Turakkalan kylän Pöllän taloon. Juhlapuhujiksi seurakuntaa perustamaan kutsuttiin saarnaajat Fabian Paakkari Mäntyharjulta ja Oskari Manninen Hirvensalmelta. Juhlien aikana kastettiin yhdeksän uskovaa. Perustettuun Juvan Helluntaiseurakuntaan liittyivät myös muutamat Mikkelin Vapaakirkon piirissä aiemmin kastetut henkilöt.

Seurakunta alkoi kokoontua kerran kuukaudessa seurakunnankokoukseen, sen lisäksi tilaisuuksia pidettiin eri kylissä tupakokouksina, ja kesäisin pidettiin myös telttakokouksia.

Seurakunnan kokouspaikkana oli 25 vuoden ajan Pöllän talo Turakkalan kylässä, sen jälkeen Sopukan talo, ja vuosina 1963-1980 vuokrahuoneisto Lavosen talossa kirkonkylällä. Kokoontumiset jatkuivat koulu- ynnä muissa tiloissa noin kolmen vuoden ajan. Kiinteistö- ja käytännönasioita hoitamaan oli perustettu Juvan Rukoushuoneyhdisrys Betania ry vuonna 1948.

Vuonna 1983 valmistui kirkonkylään avara oma temppeli, jonka tiloissa seurakunnan toiminta jatkuu edelleen. Vihkijäisjuhlaa vietettiin 24. huhtikuuta 1983. Seurakunnan tiloissa toimii myös kirjamyynti.

Musiikki on kuulunut olennaisena osana seurakunnan jumalanpalveluksiin kuin myös ulospäin suuntautuvaan toimintaan läpi historian. Myös pienryhmätoimintaa ja raamattupiirejä on ollut vuosien varrella, esimerkiksi yhteiskristillisen miestenpiirin muodossa.

Lähetystyöhön seurakunta on osallistunut perustamisestaan lähtien yhdessä muiden seurakuntien kanssa. Suomalaisia lähetystyöntekijöitä on tuettu Kiinassa, Singaporessa, Taiwanilla, Thaimaassa, Boliviassa, Etiopiassa, Papua-Uudella Guinealla ja Espanjassa. Tällä hetkellä tuetaan Tarja Honkasten toimintaa Unkarissa ja Romaniassa sekä Tarja ja Markku Karjalaisen työtä Tansaniassa.

Helluntaiseurakunnan hengellistä toimintaa on johtanut vanhimmisto. Tällä hetkellä vanhimmiston jäseniä ovat Jari Kauranen, Kauko Purhonen, Raimo Roikonen sekä Eero Timonen (pj). Seurakunnan pastori Erkki Lehtonen osallistuu myös vanhimmistotyöskentelyyn.

Seurakunta tekee myös aktiivista yhteistyötä monien kristillisten seurakuntien ja muiden tahojen kanssa.

Jäseniä Juvan helluntaiseurakunnassa on noin 50-60. Pienestä väkimäärästä huolimatta seurakunta on aktiivinen monilla eri toimialoilla.

Suomessa helluntaiseurakunnat ovat pieniä, mutta maailmanlaajuisesti helluntailiikkeeseen kuuluu jo yli 500 miljoonaa jäsentä ja määrä kasvaa jatkuvasti. Helluntaiseurakunnalla on hyvät kasvun mahdollisuudet, niin myös Juvalla.