Usko tulee kuulemisesta

16.07.2021

Elämme ajassa, jossa kuva Jeesuksesta saattaa syystä tai toisesta hämärtyä mielissämme, emmekä näe häntä enää sellaisena, kun raamattu hänet ilmoittaa. Raamattu kertoo, että Pietari joutui pohtimaan tuota kysymystä silloin, kun Jeesus kysyi häneltä, että kuka Jeesus hänen mielestään oli. Jeesus halusi Pietarin tunnustavan ääneen sen, minkä tiesi hänen sydämessään jo olevan, uskon Jeesukseen. Raamattu kertookin meille, että "sydämen usko tuo vanhurskauden ja suun tunnustus pelastuksen" (Rm.10:10).

Pietari tunnustikin Jeesuksen Messiaaksi, elävän Jumalan Pojaksi. Pietarin lausui sanat, jotka nousevat vielä tänäkin päivänä kaikkien itseänsä kristityiksi kutsuvien huulilta ja sydämestä. Tuon tunnustuksen jälkeen Jeesus, aivan kuin sen vahvistukseksi, antoi hänen ja parin muun opetuslapsensa nähdä taivaallisen kirkkautensa vuorella, jonne hän heidät johdatteli ( Lk 9:28.36).

Tuolla samalla tiellä mekin pääsemme näkemään Jeesuksen sellaisena kuin hän oikeasti on. Jeesus haluaa kirkastaa itsensä omillensa niin kuin Pietarinkin kohdalla teki. Tuo hetki jäi hänelle pysyvästi mieleen, kun hän mainitsee siitä vielä myöhemminkin, että "me omin silmin näimme hänen valtasuuruutensa". Millainen kuva meillä on Jeesuksesta? Sitä on varmasti meidänkin hyvä kysyä itseltämme?

Pyhä Henki haluaa kirkastaa meille Jeesusta niin yksityisissä kuin yhteisissäkin hetkissämme, kun olemme sanan äärellä. Voimme silloin hyräillä mielessämme vaikka Pekka Simojoen ja Anna-Mari Kaskisen tekemää laulua, jossa sanotaan: "Sanan anna koskettaa, mistään muualta en ravintoa saa. Hiljaa kuihdun, taivun tuuleen, huudan Auttajaa. Sanan anna koskettaa". Tuo rukous tulee kyllä kuulluksi.

Mikäli haluamme päästä kerran näkemään, tämän elämämme jälkeen, tuon iankaikkisen kirkkauden, taivaassa, on Pyhän Hengen päästävä kirkastamaan meille Jeesuksen sovitustyötä. Vain sen kautta meillä on mahdollisuus saada tuo sydämen usko, joka Pietarillakin oli.

Minusta voimakas kuva tuosta Jeesuksen tekemästä työstä ristillä, jonka Pyhä Henki haluaa meille kirkastaa, on kiteytetty osuvasti seuraavan hengellisen laulun ja virren sanoihin: " Kirkasta, oi Kristus, meille Ristin uhri Golgatan, josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan. Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä" ( Gustaf Skinnari, Heikki Pöyhtäri ).

Erkki Lehtonen

Pastori Juvan helluntaiseurakunta