Päivä paimenten elämässä

24.12.2022

"Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra", kaikui Betlehemin kedolla kauan sitten.

Millainen tuo paimenten päivä sitten mahtoikaan olla? He olivat arkisessa työssään paimentamassa yöllä lampaita Betlehemin kedolla. Paimenen työ ei ollut arvostetuimpia siihen aikaan vaan pikemminkin päinvastoin. Heitä ei hyväksytty työnsä tähden edes todistamaan oikeudessa.

Ulkoiset olosuhteetkaan maassa eivät olleet parhaat mahdolliset vaan roomalainen miehitysvalta piti maata tiukassa otteessaan, paraikaakin oli veroluetteloiden teko käynnissä.

Kansan keskellä kuitenkin eli toivo tulevasta Messiaasta, joka tulee vapauttamaan kansansa ja asettamaan kaiken kohdalleen. Tätä varmasti paimenetkin odottivat. Nyt oli sitten tullut se hetki, jolloin jotain alkoi konkreettisesti tapahtua. Tiedotustilaisuus tästä järjestettiin juuri paimenten kedolla. He saivat kaiken pimeyden keskellä katsella suurta enkelikuoroa, joka kaiutti kunniaa Jumalalle korkeuksissa ja toivotti maahan rauhaa ihmisten kesken, joita kohtaan Jumalalla on hyvä tahto. Pimeyden keskellä loisti Jumalan kirkkaus ja arkinen työpäivä muuttuikin juhlaksi, jonka Jumala paimenille järjesti.

He halusivat välittömästi päästä katsomaan tuota suurta ihmettä. He löysivät Marian, Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä niin kuin enkeli oli ilmoittanutkin. Kerrottuaan siellä tuon ihmeellisen sanoman, jonka olivat kuulleet tuosta lapsesta, he palasivat työpaikalleen kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta minkä olivat kuulleet ja nähneet. Tuollainen oli se ensimmäinen joulu, jonka Herra itse paimenille järjesti.

Tuo sama sanoma kuului "kaikelle kansalle" niin kuin enkeli sen ilmoitti ..meillekin tämän päivän Suomessa ja maailmassa jouluna 2022. Emme tapaa Jeesusta kuitenkaan enää vain seimen lapsena vaan ristiinnaulittuna ja ylösnousseena Vapahtajana, jonka kautta meillä on mahdollisuus saada myös kaikki syntimme anteeksi ja löytää tie iankaikkiseen elämään Jumalan yhteydessä.

Tällaisen Jeesuksen kohdattuamme uskon, että mekin voimme palata jälleen joulun jälkeen arjen keskelle kiittäen ja ylistäen Jumalaa niin kuin paimenetkin tekivät.

Haluan toivottaa teille kaikille siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlan ja tulevaa vuotta 2023

Erkki Lehtonen, pastori

Juvan helluntaiseurakunta