Muistelmia Toikkarikerhon alkuajoilta

01.05.2022

Toikkarikerhoja on ollut Juvalla 20 vuotta ja Kids Action Night -tapahtumia reilut 10 vuotta. Toivottavasti saamme vihdoin järjestää toukokuussa Kaarihallilla Special Kids Action Night -tapahtuman.

Katsahdetaan vähän taaksepäin. Juvan helluntaiseurakunta on tehnyt lapsityötä jo useita vuosikymmeniä, mutta palataanpa nyt Toikkarikerhon alkuun.

Lapsityön katsauksessa vuoden 2002 keväällä oli mietitty monia samoja asioita kuin tänä päivänäkin. On toivottu virikkeitä, mutta ennen kaikkea on rukoiltu lisää ohjaajia, ja nimenomaan miespuolisia. Kiitosaihe on, että monet veljet ovat tulleet toimintaan mukaan.

Toimintakauden 2001-2002 aikana toimi useita eri kerhoja. Temppelillä kokoontui torstaikerho, Piikkilänharjulla oli eri kerhot pienille ja isommille lapsille, Lautealassa iso joukko isoja ja pieniä kylän lapsia kokoontui kerhoihin. Opetus ja rukous ovat kuuluneet jokaisen kerhon ohjelmaan. Niiden lisäksi on sitten askarreltu, leivottu, pelattu ja touhuttu monenlaista.

Retkiäkin teimme. Joulukuussa matkasimme Mikkeliin, Rantakylän uimahalliin, jossa laskettelimme 41 metriä pitkää vesiliukumäkeä. Joulukerhoa vietimme Lautealassa Ahosilla kahden kerhon yhteisvoimin. Ystävänpäivänä meidät oli kutsuttu Ylösten kotiin Härkälään, siellä saimme leikkiä ja nauttia herkkuja. Kodin sukulaislapsia oli myös mukana.

Eräänä valoisana torstai-iltana suuntasimme Hasamäelle pulkkamäkeen. Kerhon päättäjäisiä vietimme Samusen laavulla Lautealassa, yhdistäen kahden kerhon väen. Leikkien, oikean tien suunnistuksen ja muun ohjelman jälkeen saimme herkutella letuilla. Muistutellen toisiamme tulevan kesän leiristä toivotimme toisillemme Jeesuksen siunaamaa kesää.

Järjestimme lastenjuhlan syksyllä ja keväällä, osanotto niihin oli ilahduttavan runsasta.

Haaveeksi ja hautumaan jäi Ahosen Riitan ajatus; anotaan Kaarihallilta vuoro, yhdistetään voimavarat ja kerhot, opetetaan, leikitään, pelataan ja harrastetaan monenlaista mukavaa.

Syksyllä saimmekin kirjoittaa, että haaveesta oli tullut totta. Koimme Jumalan johdatuksena sen, että saimme toivomamme ajan kerholle, olihan perjantai suosittu harrastusilta Kaarihallilla.

Perjantaina 6.9.2002 aloitimme. Paikalla oli silloin 55 lasta ja 10 ohjaajaa. Olimme hämmästyneitä ja iloisia siitä huiskeesta. Mietimme että mitähän tästä tulee, saammeko pidettyä porukan järjestyksessä. Mutta siitä se lähti, porukkaa on ollut koolla jonkun kerhoillan kahdestakymmenestä, pikkujoulun seitsemäänkymmeneen henkilöön. Opetustuokioiden jälkeen on ollut monenlaista toimintaa, askartelusta sählyyn ja muihin peleihin. Trampoliini hankittiin heti alkuun. Seinäkiipeilyä on saatu silloin tällöin harrastaa myös. Jännää puuhaa rohkeille tytöille ja pojille.

Jokainen kerho on päätetty iltapalaan, jonka suosio on ollut suuri. Pääasiassa nälkää on tyydytetty voileivillä ja mehulla, mutta usein on mukana jotain herkkuakin kerholaisten makupaloiksi. Joskus kerholaiset ovat leiponeet sämpylöitä, jotka on sitten pistetty nälkää kurnivan vatsan täytteeksi.

Kirjoitimme silloin esirukoilijoille, että ihaninta on ollut seurata, kun monta kymmentä eri-ikäistä lasta kuuntelee ja katselee opetusta. Totesimme sen saman silloin ja nyt. Lapsi- ja nuorisotyö on antoisaa, lapsissa on iloa ja raikkautta joka tempaisee mukaansa.

Vielä lainaan yhteenvedon tuosta kahden vuosikymmenen takaisesta kirjoituksesta, jolloin Toikkarikerho oli suunnitelma, unelma.

"Lopuksi haluan mainita yhteistyöstä, jolla olemme tätä lapsityötä tehneet. Ainakin omalta osaltani se saumaton yhteisymmärrys, joka keskuudessamme on ollut, on auttanut jaksamaan. Olemme jokainen tulleet kerhoihin omien kiireidemme keskeltä, tuntien oman vajavaisuutemme ja heikkoutemme. Olen kokenut saavani rohkaisua toisilta ohjaajilta. Ja monesti ovat opetustuokiot koskettaneet sydäntä hyvin syvältä. Tietenkin itse lapset ovat se voima ja rohkaisu, joiden vuoksi jaksaa tulla mukaan. Heidän näkemisensä ja kokemisensa ilahduttaa aina.

Uskomme, että olette olleet rukouksin mukanamme. Kiitos siitä. Tarvitsemme edelleen paljon rukousta, me kaikki."

Toikkarikerhon alusta asti on toiminnassa ollut mukana ohjaajia luterilaisen seurakunnan puolelta.

Reilu kymmenen vuotta sitten aloitettiin kirkon lapsi-ja nuorisotyön vetäjien kanssa yhteiset Kids Action Night -tapahtumat Toikkarikerhon ohessa. Kids Actioneja on ollut kaksi kertaa syksyn, samoin kaksi kertaa kevään aikana. Yhteistyö on ollut hyvin antoisaa ja osanottajia paljon. Mukana on ollut apuohjaajina riparilaisia.

Illat on tarkoitettu lähinnä alakouluikäisille. Sitä nuoremmat ovat voineet osallistua vanhempien tai vaikkapa isovanhempien seurassa. Pikkuisille kerholaisille on ollut mm. Muksula, jossa on saanut vapaasti leikkiä. Vanhempia on ollut runsaasti mukana, siitä olemme iloinneet.

Toikkarikerho on jatkunut kuluneet kaksi vuosikymmentä samalla mallilla; opetusta, leikkiä, iltapalaa. Tekemiset ovat vaihdelleet, välineitä on hankittu, vieraitakin on käynyt.

Kuten alkusanoissa jo mainitsin, odotamme, että saamme toukokuussa järjestää oikein ison "Spesiaalikerhon". Mukaan ovat tulossa muiden muassa Timo Raunio mukanaan kuorma-autollinen erilaisia kiinnostavia harrastusvälineitä osanottajien käyttöön.

Tapahtuman järjestämisessä ovat mukana Juvan seurakunnat, kunta ja monia muita yhteisöjä.

Koronan vuoksi tapahtuma on jouduttu siirtämään kaksi kertaa. Rukoillaan, että se nyt toteutuisi, onnistuisi turvallisesti, ja toisi iloa.

Toivotamme tervetulleiksi kaikki, lapset pelaamaan, leikkimään ja purkamaan energiaa hauskoissa tekemisissä, aikuisia kenties auttamaan toimintapisteillä, tai muuten vain mukavaan yhdessäoloon.

Tuula Jordan

Ps. Tuo Special Kids Action Night -tapahtuma järjestetään Kaarihallilla ja sen piha-alueella la 21.5. klo 12-15. Siitä ja muista lasten- ja nuorten tapahtumistamme löydät lisää tietoa sivulta, jolle pääset klikkaamalla TÄTÄ -linkkiä.