Käännä Katseesi Jeesukseen

19.06.2024

Meillä on monia eri tapoja viettää juhannusta ja niihin liittyy myös monenlaisia perinteitä.

Useimmat viettävät sitä mökeillä, rannoilla, kokkojen äärellä jne. Niinpä kaupungit usein ovat aika hiljaisia paikkoja juhannuksen aikaan. Päivä on silloin pisimmillään niin miksipä emme silloin nauttisi siitä vaikkapa juuri luonnon keskellä. Erityisesti Lappiin tuota yötöntä yötä tullaan ihmettelemään aina ulkomailta asti.

Juhannus on myös Suomen lipun päivä, jolloin saamme ihastella kauniita siniristilippujamme niin yksityisten kuin julkistenkin rakennusten lipputangoissa läpi yön. Itselleni se ainakin tuo kiitollisen mielen siitä, että olemme saaneet säilyttää itsenäisyytemme niin monien maailman myllerrysten keskellä. Tuo risti tuossa lipussa kertoo myös siitä Jumalan avusta, jota saimme kokea sotiemme keskellä.

Kristityt ovat viettäneet juhannusta myös Johannes Kastajan muistoksi aina 400 -luvulta lähtien. Lukiessamme hänen julistustaan raamatun lehdiltä saamme olla kristinuskon perusasioiden äärellä.

Nähdessään Jeesuksen tulevan tykönsä hän julisti näin: "Katsokaa Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" (Joh 1:29). Tuo sana on kaikunut kirkoissa jo parin vuosituhannen ajan varsinkin ehtoollisjumalanpalveluksissa. Saamansa nimen (Johannes = Jumala on armollinen) mukaisesti Johannes julisti Jumalan armollista hyvyyttä, pelastusta ja syntien anteeksiantamista.

Kiinnittäessään katseensa Jeesukseen hän näki hänessä kaikkea tuota ja halusi sitä sitten toisillekin julistaa. Sillä seurauksella, että monet uskoivat Jeesukseen ja lähtivät seuraamaan häntä. Vielä uskonsa takia vankilassa ollessaankin Johannes sai kuulla niistä suurista teoista, joita Jeesus teki.

Millaisiin asioihin me haluamme kiinnittää katseemme ja millaisena me Jeesuksen näemme tänä juhannuksena?

Haluaisin rohkaista meitä kaikkia kääntämään katseemme Jeesukseen seuraavan laulun sanoin (HL 311):

"Käännä katseesi Jeesukseen ja odota Herraasi vaieten, Sillä Jeesuksen suuren rakkauden saahan syntinen osakseen.

Suuntaa mielesi Jeesukseen ja syvälle armonsa syvyyteen. Näet tyhjäksi kaiken turhuuden, näet Jeesuksen suuruuden.

Tunnen Jeesuksen pyhyyden ja ylistän, rukoillen kiittäen. Nytkin edessä Herran Jeesuksen tahdon viipyä palvoen."

Virkistävää kesää kaikille!