Elävien vesien lähteillä

01.05.2024


Olimme vuosia sitten nuorten kanssa vaellusmatkalla Lapissa ja kapusimme siellä Sokosti -tunturin kivikkoista ja kuivaa rinnettä kohti huippua. Yksi tytöistä kuuli yllättäen jostakin veden solinaa. Hän kulki ääntä kohti ja nosti yhtä kiveä ja sen alta alkoi pulpputa puhdasta ja raikasta vettä.

Jeesus vertasi Pyhää Henkeä elävään veteen, kun hän huusi kansalle näin: "jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat" (Joh 7:37-39).

Sain omassa elämässänikin kokea tuon sanan todeksi, kun tulin henkilökohtaisesti 17 vuotiaana nuorukaisena Jeesuksen luokse ja tunnustin hänet omaksi Herrakseni ja Vapahtajakseni. Silloin Pyhä Henki antoi sydämeeni varmuuden siitä, että olen Jumalan lapsi ja matkalla taivaaseen. Ymmärsin, että tämä oli Pyhän Hengen vaikutusta elämässäni. Se oli aivan kuin tuon elävän veden solina siellä tunturin uumenissa.

Sain pian oppia, että tuo Jeesuksen huuto tarkoitti paljon muutakin. Uskoon tultuani minulle tuli kova halu lukea raamattua ja tutkia kaikkia niitä lupauksiakin, joita meille Jeesuksessa tarjotaan. Yksi niistä oli tuo lupaus Pyhän Hengen täyteydestä, jonka Jeesus oli ennen taivaaseen lähtöään omilleen antanut.

Intoani tuo asian tutkimiseen lisäsi vielä sekin, että yhdessä rukoushetkessä joukossamme oli tyttö, joka oli saanut kokea tuon lupauksen todeksi omalla kohdallaan. Kuulimme hänen rukoilevan Jumalaa uusin kielin. Tuollainen rukous herätti meissä kuitenkin ihmetystä ja kysyimme häneltä mitä nuo oudot kielet oikein olivat. Niinpä hän avasi raamattunsa ja kertoi meille tuosta Jeesuksen antamasta lupauksesta ja siitä mitä helluntaipäivänä oli tapahtunut.

Tuon tapauksen jälkeen aloin rukoilla, että Jeesus ottaisi minulta pois kaikki esteet niin, että voisin kokea tuon saman omalla kohdallani ...ja hän teki sen. Aivan niin kuin tuo tyttö oli tuolla tunturissa ottanut sen kiven pois veden tieltä. Pian Jumalan rakkaus valtasikin sydämeni ja sain ylistää Herraa uusin kielin. Se toi tullessaan elämääni myös tuon voiman, josta Jeesus oli opetuslapsilleenkin puhunut. Sen turvin olen voinut tehdä tätä hengellistä työtä jo kymmeniä vuosia, eikä tuo voima ole käytössä vähentynyt vaan auttanut erityisesti juuri silloin, kun omat voimat ovat olleet vähissä.

Jeesus lupasi Pyhän Hengen voiman evankeliumin eteenpäin viemiseen. Siinä työssä voimme mekin kaikki olla mukana kukin omilla lahjoillamme. Haluankin tämän henkilökohtaisen kertomukseni kautta rohkaista sinua pyytämään siihen tuota hänen voimaansa ja viisauttansa,

Silloin tuon Pia Perkiön sanoittaman laulun sanat voivat toteutua myös meidän elämässämme;

Ylitse kaikkien rajojen tuska ja murhe on yhteinen.
Ihmisten ainoa lohdutus on kaikki voittava rakkaus.
Joka päivä eteemme avautuvat uudet mahdollisuudet ja tiet.
Sinä johdatat meitä maailmaan ja voimaa suot yhä uudestaan.
Sinä kannat, sinä viet, sinä kannat, sinä viet ...jne HL 219


Keväisin terveisin Erkki Lehtonen

Pastori, Juvan helluntaiseurakunta